Evropska unija je določila vrsto pravic, da bi zagotovila pravicno obravnavo letalskih potnikov. Letalski prevoznik, ki upravlja vaš let, je odgovoren za vaš prevoz in prevoz vaše prtljage in mora upoštevati vaše pravice.
Letalski prevoznik vam lahko zavrne vkrcanje:
Če ste se želeli pravočasno prijaviti z veljavno rezervacijo za let in potovalnimi dokumenti, vendar vam je letalski prevoznik zavrnil vkrcanje zaradi prevelikega števila rezervacij ali zaradi operativnih razlogov in se letu niste odpovedali prostovoljno, ste upravičeni do:
Če ste pravočasno prišli na prijavo potnikov na let, vendar vam zavrnejo vkrcanje, bi morali vedno prejeti odškodnino. Izjema so le primeri, ko obstajajo utemeljeni razlogi za zavrnitev vkrcanja, denimo zdravstveni ali varnostni razlogi, ali če nimate zahtevanih potovalnih dokumentov.
Tudi v primerih, ko taki razlogi obstajajo, vam lahko prevoznik še vedno ponudi odškodnino, odvisno od pogojev, povezanih z vašo letalsko vozovnico.
Znesek v EUR | Razdalja |
---|---|
250 | Do 1 500 km |
400 | Nad 1 500 km znotraj EU in pri vseh ostalih letih med 1 500 in 3 500 km |
600 | Nad 3 500 km |
Povezovalni let – ena rezervacija s sočasno prijavo
Če vam zavrnejo vkrcanje, ker prevoznik, ki opravlja povezovalni let, meni, da boste prispeli prepozno za vkrcanje na ta let (ker ima vaš prvi let zamudo), vam pripada odškodnina.
Če prevoznik ponudi spremembo poti in do končnega cilja prispete z dveurno, triurno ali štiriurno zamudo, se lahko odškodnina zniža za 50 %.
Letalski prevoznik vam mora ponuditi, da lahko samo enkrat izberete med:
Takoj ko izberete eno od teh treh možnosti, nimate več pravice izbrati drugih dveh. Vendar mora letalski prevoznik morebiti še vedno zagotoviti odškodnino, odvisno od razdalje leta in dolžino zamude glede na prvotno načrtovani čas prihoda.
Kadar odhodni in povratni let, ki sta del iste rezervacije, opravljata različna prevoznika, in je odhodni let odpovedan, imate naslednje pravice:
Letalski prevoznik bi vam moral med čakanjem na let zagotoviti brezplačno pomoč. Če pride do motenj pri potovanju, se obrnite na letalskega prevoznika. Letalski prevoznik bi moral invalidom in njihovim psom vodnikom zagotoviti dostopno namestitev, če je na razpolago. Zagotoviti mora naslednjo pomoč:
Če vam ne ponudijo pomoči in ste sami plačali za zgoraj navedene postavke, vam mora prevoznik povrniti stroške, če so bili ti izdatki potrebni, razumni in primerni. V ta namen shranite vse račune. Do pomoči ste upravičeni, dokler čakate na spremembo poti pod primerljivimi pogoji prevoza do končnega cilja in takoj, ko je mogoče, ali na povratni let.
V izrednih primerih se lahko letalski prevoznik odloči, da omeji ali odkloni pomoč, če bi ta povzročila nadaljnjo zamudo za potnike, ki čakajo na nadomestni let ali let z zamudo.
Razen če pogoji, povezani z vašo vozovnico ne določajo drugače, niste upravičeni do pomoči, če:
Do odpovedi leta pride, kadar:
Če je let odpovedan, lahko izbirate med povračilom, spremembo poti ali vrnitvijo.
Imate tudi pravico do pomoči na letališču.
Če ste bili o odpovedi leta obveščeni manj kot 14 dni pred načrtovanim datumom odhoda, imate pravico do odškodnine. Letalski prevoznik mora obvezno dokazati, ali in kdaj ste bili osebno obveščeni o odpovedi leta. Če tega ne stori, se lahko za nadaljnjo pomoč obrnete na nacionalni organ .
Vendar pa letalskemu prevozniku odškodnine ni treba plačati, če lahko dokaže, da je do odpovedi prišlo zaradi izrednih razmer, ki se jim ni dalo izogniti, četudi so bili sprejeti vsi razumni ukrepi. Letalski prevoznik mora to dokazati tako, da denimo zagotovi izvlečke iz dnevnika letenja ali poročil o dogodku. Letalski prevoznik mora te dokaze poslati ustreznemu nacionalnemu izvršilnemu organu ter zadevnim potnikom v skladu z nacionalnimi določbami o dostopu do dokumentov.
Če ima let pri odhodu zamudo, ste upravičeni do pomoči, povračila in povratnega leta, glede na dolžino zamude in razdaljo leta.
Če ste do končnega cilja prispeli z več kot 3-urno zamudo, ste upravičeni do odškodnine, razen če je do zamude prišlo zaradi izrednih razmer. Letalski prevoznik mora to dokazati tako, da denimo zagotovi izvlečke iz dnevnika letenja ali poročil o dogodku. Letalski prevoznik mora te dokaze poslati ustreznemu nacionalnemu izvršilnemu organu ter zadevnim potnikom v skladu z nacionalnimi določbami o dostopu do dokumentov.
Če ste se želeli pravočasno prijaviti z veljavno rezervacijo za let in potovalnimi dokumenti, vendar so vam zavrnili vkrcanje zaradi prevelikega števila rezervacij ali zaradi operativnih razlogov in se letu niste odpovedali prostovoljno, ste upravičeni do:
Če ste premeščeni v višji razred od rezerviranega, letalski prevoznik od vas ne sme zahtevati doplačila.
Če ste premeščeni v nižji razred od rezerviranega, ste upravičeni do povrnitve dela vrednosti vozovnice, odvisno od dolžine leta, in sicer:
a) 30 % – leti do 1 500 km
b) 50 % – leti znotraj EU nad 1 500 km (razen letov med EU in francoskimi čezmorskimi departmaji) in vsi drugi leti med 1 500 in 3 500 km
c) 75 % – leti, ki ne sodijo pod (a) ali (b), vključno z leti med EU in francoskimi čezmorskimi departmaji
Kadar vozovnica velja za dva ali več povezovalnih letov, ste upravičeni samo do odškodnine za let, na katerem ste bili premeščeni v nižji razred, in ne za celotno potovanje. Povračilo mora biti izplačano v 7 dneh.
Kadar morate na potovanju prestopati, vas do končnega cilja pripelje povezovalni let.
Če zamudite povezovalni let in na končni cilj prispete z več kot triurno zamudo, ste upravičeni do odškodnine. Pri izračunu odškodnine se upoštevata dolžina zamude in razdalja do končnega cilja.
Do odškodnine ste upravičeni v naslednjih primerih:
Če ste prtljago oddali in je ta izgubljena, poškodovana ali zamujena, je za škodo odgovoren letalski prevoznik. V tem primeru ste upravičeni do odškodnine v višini do približno 1 300 evrov. Toda če je škoda posledica okvare prtljage, do odškodnine niste upravičeni.
Če je poškodovana vaša ročna prtljaga in je za poškodbo odgovoren prevoznik, mora nadomestilo plačati prevoznik.
Kadar imate v prtljagi dragocenosti, je priporočljivo skleniti zasebno turistično zavarovanje. Če ga ne želite skleniti, si lahko z doplačilom pri letalskem prevozniku, s katerim potujete, zagotovite višje kritje vrednosti (nad 1 300 evri). To je treba storiti pred potovanjem in najpozneje pri prijavi na let.
Zahtevek za odškodnino za izgubljeno ali poškodovano prtljago morate poslati letalskemu prevozniku pisno v sedmih dneh oziroma v 21 dneh pri zamujeni prtljagi. Standardnega obrazca EU za to ni.
Če menite, da vaše pravice niso bile spoštovane, imate na voljo več pravnih sredstev. Vendar morate svojo pritožbo najprej poslati letalskemu prevozniku. Za pomoč in nasvet v zvezi z uveljavljanjem pravic letalskih potnikov se lahko obrnete tudi na lokalni evropski potrošniški center.
Če letalski prevoznik nima sedeža v državi EU, lahko zadevo obravnavajo sodišča v državi EU prihoda, odhoda ali povezovalnega leta. Časovni roki za pritožbo zoper letalskega prevoznika na nacionalnem sodišču so opredeljeni v skladu z nacionalnimi pravili o zastaranju zahtevkov v vsaki državi EU.
Si avanturistični popotnik ali vsakodnevni potnik? V vsakem primeru zate pripravljamo ažurne, zanimive in koristne popotniške in potniške informacije, ki ti jih dostavljamo v tvoj poštni nabiralnik enkrat tedensko.
Prijava na e-novice